Svar: Væk fra baby i 4½ dag

11. oktober 2009

Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Signe

Det lyder dejligt med en rejse til New York og du kan naturligvis godt tage af sted og lade din datter blive passet af sin far :)

Hun vil naturligvis savne dig og hun vil ikke kunne forstå hvor du er og vil ikke kunne forklares at du pludselig er væk. Hun kan heller ikke forholde sig til tid og forstår simpelthen ikke at 'mor kommer igen på søndag' og derfor vil hun naturligt kunne blive lidt frustreret. Du skal også være forberedt på at hun måske vil virke afvisende, når I ses igen - det er meget normalt at børn afviser forældrene, når man har været adskilt længere tid og de ikke forstår det.

Det er helt essentielt for barnets udvikling at det har tilknytning til vigtige voksne. Børn vil knytte sig særligt til en person, som så vil være den person som vil fungere som barnets sikre base - altså den som barnet altid vil søge og som barnet trygt vil stole på vil hjælpe, hvis der opstår usikre situationer. Man kalder dette for primære omsorgspersoner og barnet kan godt have flere primære omsorgspersoner - oftest mor og far.

Barnet har også sekundære tilknytningspersoner, som det vil gå til, når den/de primære tilknytningspersoner ikke er til stede. Det kan f.eks. være en bedsteforælder, en dagplejemor osv. Det er altså en person barnet søger, når den primære omsorgsperson ikke er til stede.

Du fortæller at det er far som skal passe jeres datter og det vil han fint kunne gøre - han er jo primær omsorgsperson sammen med dig og I behøver ikke være der begge to hele tiden :) Hun vil også kunne være hos sine bedsteforældre, hvis de kender hinanden godt og hun er tryg ved dem.

Det vigtigste er at hverdagen ligner sig selv så meget som muligt og hvorvidt hun skal sove hos bedsteforældrene eller ej, må afhænge af, hvordan de har det sammen og kender hinanden. Hvis hun aldrig har sovet hos dem før, så er det måske ikke lige der, hvor du er væk og hverdagen er ...

Annonce

... anderledes at I skal planlægge at gøre dette - så lidt ændringer som muligt er en god idé.

Jeg tænker også at I ikke kan 'hærde' hende eller 'træne' hende ved at sende på overnatning hos bedsteforældre eller andre. Det er vigtigt at I gør hende tryg og fuldstændig rolig hjemme og godt fyldt op med tillid til jer, vil hun naturligt kunne blive passet en dag, når tid er. Jeg synes derfor heller ikke at I skal øve at du er væk en dag - lige nu er I der begge to og det skal I naturligvis være, alt andet vil virke kunstigt :)

Da du har ammet din datter meget, så er I naturligt tæt knyttet til hinanden. Derfor er det en udmærket idé at I allerede nu har besluttet jer for at erstatte nogle af amningerne på flaske og få far mere på banen - det vil alt andet lige gør det betydeligt lettere for ham at passe hende, når du er væk.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Efter 4½ dags fravær vil det nok være lidt forvirrende for hende, hvis du pludselig lægger hende til brystet igen ... Du kan godt gøre det og du vil også hurtigt danne mælk, men når du allerede er igang med ammenedtrapning og din datter (ja hele familien) trives med flasken, så synes jeg faktisk at du skal lade jeres adskillelse være det, der stopper amningen naturligt. Far indfører nye ritualer som I så fortsætter med, når du atter er hjemme igen.

Det er nogle fine overvejelser du har gjort dig og det er rigtig godt at far er mere og mere med på banen. Men du må stadig gerne trøste og også meget gerne være den der giver flasken inden sengetid. Faktisk behøver I ikke 'træne' at andre gør dette, før de er i situationen. Det vil ofte være sådan at hun naturligt accepterer at det er far der giver flasken, fordi hele situationen er en anden, du har jo ikke været der hele dagen og derfor forventer hun måske ikke at du giver flasken og accepterer den bare - det ses ;)

Jeg håber du hermed er hjulpet videre og har fået lidt ro med på vejen :)

Rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit svar på min sidste henvendelse. Jeg blev i meget bedre humør efter at have læst det. Min mand og jeg har talt en masse sammen, og der er faldet ro over hverdagen igen. Tusinde tak!

Ermelin - mor til pige på 3 måneder